Rezultate: 1989       Pagini: 199

   4 5 6 7 89 10 11 12 13 14   
stepstep / 29-Mar-2012
Acest complex cultural armenesc este situat in vecinatatea casei parintesti si imi face deosebita placere sa-l vad macar din mersul masinii cand imi vizitez mama. Mai mult, aici am urmat cursurile claselor III-IV, intre 1959-62. De unde amintiri nostalgice asupra vechilor mei colegi, cei mai multi raspanditi astazi in toata lumea. Cat despre biserica, cea mai pregnanta amintire se leaga de proba de alergare de rezistenta, la sport, care consta in ture nesfarsit in jurul bisericii !! Dar iata, azi am despre ce sa-mi amintesc ... Brasov, 29.03.2012

» Biserica Armenească - Bd. Carol I 43 sector 2, municipiul BUCUREŞTI, Bucuresti
beatless / 19-Mar-2012

Construit 1921-1923 prin donatia printesei Maria Sturza, fiica lui Ion Ghica, Liceul de fete, care a purtat numele Mariei Sturza alaturi de al fiicei acesteia, printesa Ecaterina Cantacuzino. Liceul Sturza-Cantacuzino a devenit corpul B al Liceului Roman Voda in anul 1977.  Acum corpul B al liceului Roman-Voda, sta sa cada. Edilii  orausului au decis ca este vremea sa investeasca intr-o noua biserica inutile intre zecile deja existent, parca semnand astfel condamnarea liceului la uitare . In Roman, ca si in tara de altfel,  oamenii nu de cultura  duc lipsa, ci de religie si biserici.  amin !(  scuze pt repetarea  textului-acum este complet)



» Liceul Roman Vodă (corp B) - Str. Tineretului 24, municipiul ROMAN, Neamt
Eliade / 18-Mar-2012

Cred ca ar trebui sa i se modifice numele conform toponimiei romanesti [Manastirea Paraul de Otel, de pilda]. Suna straniu numele unei manastiri ortodoxe in limba turca, dedicata predominant credintei islamice.



» Mănăstirea Celic-Dere - La 3 km SE de satul Teliţa, com. Frecăţei, intravilan, trup B, Cc29, sat TELIŢA; comuna FRECĂŢEI, Tulcea
octav / 01-Feb-2012
stud arh

» Banca Chrissoveloni - Str. Lipscani 16 sector 3, municipiul BUCUREŞTI, Bucuresti
clau99 / 29-Dec-2011

 CEL MAI VECHI LOCAS DE INCHINARE DIN OLT

SEACA-MUSETESTI

In mijlocul codrului Seaca ,intr-o frumoasa poiana a vaii cu numele codrului pe care il strabate la marginea nordica a comunei Poboru,se gaseste biserica fostului schit Seaca -Musetesti.Valea o ascunde atat de bine incat nu se vede de cat cand se ajunge destul de aproape,venind pe matca vaii dinspre Albesti,s-au urcand drumul forestier ce strabate jumatate din satul format in jurul manastirii de robii si actualmente urmasii fostilor robi ai acestea.Se afla intr-o zona pitoreasca data de padurea seculara cu acelasi nume declarata arie protejata(2145 ha) si a fost candva egala si rivala manastirilor Cozia,Cotmeana,Govora,Glavacioc.

Biserica ce poarta hramul Adormirea Maicii Domnului,face parte din categoria ctitoriilor boieresti de dimensiuni reduse,dupa puterea economica a ctitorului,anume 14,30/4,50,avnd o dubla functie: de cult si funerara.Tracand peste elementele de arhitectura mai mult sau mai putin spectaculoase ,biserica se remarca prin lipsa usilor imparatesti care o face aproape unicat dar si prin zidurile de aproape 1m grosime.Istoria ei pe cat de zbuciumata pe atat de nedreapta ,incepe la inceputul sec 16 ,pe vremea cand romanii isi gaseau scapare in desimea codrilor,cand un boier Manea venit din Dragasani pentru a se adapostii de dusmani ,se aseaza in valea Secii,dus acolo de un porcar .De teama sa sa nu i se destainuie ascunzatoarea,l-a ucis apoi spre pocainta a zidit aceasta manastire iar legenda spune ca nu afost de ajuns caci Dumnezeu a randuit sa se darame la o zi mare omorand multi crestini.La Arhivele Statului se afla Condica Schitului Seaca,in care printre altele se gasesc si doua hrisoave ce o dateaza .Astfel ,primul act din 19 iulie 1509,de la domnitorul Mihnea 1 cel Rau(aprilie 1508-oct 1509) fiul luiVlad al 3 Tepes,( ucis pe scarile bisericii din Sibiu).Acesta intareste lui Grozea stapanirea peste partea de mosie cumparata in Seaca ,din gura Seacai(Seacovei)-se enumera apoi toate celelalte parti ale mosiei Seaca ­Musetesti,dar nu se pomeneste nimic de manastire.Al doillea act ,un hrisov de la Neagoe Basarab(1512_1521 marele voievod si sfant al Bisericii),prin care se intareste stapanirea peste partea de mosie si sat ,cumparate de Manea ,fost clucer si confirma donatia.Printre altele , in acest hrisov din 16 septembrie 1519 , se face referire la manastire ,,Seaca ...la satul Musetesti,unde este hramul atotcinstitei si preacuratei stapanei noastre de Dumnezeu si pururea fecioara Maria,cinstitei si slavitei ei Adormiri si cinstitului parinte egumen si tuturor fratilor ce vietuiesc in acest loc ,ca sa le fie in stapanire satul cu numele Musetesti toti si cu tot hotarul''......Reiese ca manastirea era organizata si ca exista inca mai dinainte Se prezuma anul ridicarii bisericii intre 1510 -512,in vremurile tulburi dintre moartea lui Mihnea cel Rau si urcarea pe tron a binecredinciosului domnitor Neagoe Basarab,iar intregul complex monahal s-a ridicat intre 1512-1519,fara a se putea preciza anul cu exactitate.

Se cuvine sa ne aplecam asupra ctitorului acestui sfant locas ale caror destine s-au despartit avand in vedere dorinta acestuia de a se inmormanta in biserica manastirii acolo unde odihneste sotia sa Vladaia ,sfarsitul sau fiind neelucidat, probabil in luptele pentru putere politica din acea perioada .Manea Persanu ,este unul din marii boieri ai timpului,fiul lui Manea Negrul,mare vistier.S-a casatorit cu Vladaia ,fiica lui Dimitrie Ghizdavat,banul care era casatorit cu fata vornicului Dan Durduca,stramosul familiilor Buzestilor si Dragoestilor.Era cumnat cu Tudor din Dragoesti (ctitorul Manastirii Surpatele) , langa care apare in pomelnicul Manastirii Arges intre boierii mari ai tarii .Manea,ajunge in mai multe functii : astfel este vornicul lui Radu de la Afumati cea mai inalta dregatorie dupa ce fusese pe rand :sluga domneasca(1498),clucer(1512,1519,1520),vlastelin al lui Neagoe Basarab,mare stolnic al luiVladislav al treilea, ca in cele din urma sa devina vlastelin si mare vornic al lui Radu de la Afumati intre 1525 septembrie-1527 19 iulie,care il considera ,,din casa'',apoi fost mare vornic in sfat 1528 5mai, vornic 3 iulie 1537.

Neamul sau a fost unul de vaza si de rudele sale se leaga existenta multor manastiri si biserici din zona:Dragoesti,Stanesti,Calui,Seaca si altele,dar si anumite episoade din istoria noastra . Vladaia sotia lui Manea ,a fost sora cu Dumitra sotia lui Tudor din Dragoesti si cu Manea Ghizdavat care impreuna cu Vilaia fica lui Mogos spatarul si nepoata a lui Mogos banul(ctitorii manastiriiStanesti) au avut pe Maria sotia lui Radu Buzea ,mama fratilor Buzesti:Radu,Preda,Stroe cei care il vor salva pe Mihai Viteazul la Vidin si care vor termina manastirea Calui inceputa de bunicul lorVlad banul.

Manea Persanu inpreuna cu Vladaia au costruit si biserica Sfantul Nicolae Andronesti din Targoviste in 1527,distrusa de turci si refacuta de Elena sotia lui Matei Basarab ,dar au dorit ca necropola sa le fie la Seaca -Musetesti.In pronaosul bisericii in partea de miazanoapte se gaseste mormantul Vladaei cu urmatoarea inscriptie in limba slavona :,,a zraposat roaba lui dumnezeu Vladaia,jupanita marelui vornic(ului)manea,lunaGhenai(gherar),2 zile valeatul 7037(1528)''.Inscriptia roasa de vreme,dar descifrabila ,este citata de Virgil Draghiceanu in Buletinul Comisiunii monumentelor istorice,facand corecturile dupa regulile gramaticii slave. Dupa moartea sotiei, Manea daruieste manastirii in 1528 un epitrahir cu inscriptia daniei descoperit de Alexandru Odobescu,obiect de cult care actualmente se afla la muzeul din Belgrad asta dupa ce in 17 aprilie 1527 impreuna cu Vladaia i-au daruit un Tetraevangheliar al lui Macarie.Cu siguranta ca au fost daruite si alte obiecte de cult necesare vietii liturgice ,dar acestea nu s-au pastrat dar se remarca interesul aparte a lui fata de credinta crestina prin faptul ca a ridicat cele doua ctitorii ,a ajutat Manastirea Arges care il pomeneste si a initiat lucrari de reparatii la biserica Sfanta Vineri din Targoviste .Manea Persanu ,trebuie sa se inscrie in tipologia boierilor din acea vreme ,destul de complicata .Faptul ca este ctitor a la Targoviste si mai ales la Seaca(unde a dorit sa se inmormanteze) ,si pomenit la Curtea de Arges ,ca daruieste multe odoare ne prezinta un boier credincios .Credinta era esentiala ,caci pentru a ridica biserici si mai cu seama manastiri ,trebuia sa aiba :credinta ,bunuri materiale,si incuvintarea autoritatii bisericesti.Cu siguranta a avut si o cultura religioasa ,data de participarea la slujbe si la practicarea postului,spovedaniei si a rugaciunii.Tot odata tinand seama de legenda ca a construit biserica manastirii pe locul unde a ucis pe porcarul ce l-a ascuns in desimea codrului ,de pericolul dusmanilor ,iar spre pocainta a ridicat biserica , ni-l prezinta ca pe un crestin dispus la pocainta ,ca stare de indreptare . Pe langa aceste lucrari s-a ingrijit de intretinerea manastirii inzestrand-o cu terenuri,mori, livezi,lacuri,,sate de tigani asa cum reiese din documentele de donatie atat ale lui cat si ale urmasilor cum sunt cele din :16 sept. 1519., aprilie 1526 (Radu voevod),2 sept.1528(Pitesti-Radu voevod),7 sept. 1528 (Targoviste Radu voevod),13 mai 1529(Targoviste – Moisi voevod),16 ian.1533( Targoviste -Vlad voevod), 15 iunie 1530 (Vlad voevod),21 iulie 1532( Pitesti _Radu voevod),23 aprilie 1538(Radu voevod),1 iulie 1543(Radu voevod),26 august 1555(Patrascu voevod),29 august 1566(Bucuresti-Petru voevod),22 ianuarie si 23 mai 1570 (Alexandru voevod).Toate aceste documente se gasesc la Arhivele Statului.

Manastirea Seaca -Musetesti a avut o perioada infloritoare destul de scurta pe care am putea-o lega de ctitorii sai .Incepand cu a doua jumatate a sec. 17 -lea,manastirea a cunoscut o perioada de declin,urmasii ctitorilor nu au reusit sa o mentina de sine statatoare si au inchinat-o ca metoh manastirii Cozia,la 1664,,impreuna cu toate satele si morile si rumanii si tiganii oricati se vor afla sa poarte grija de ea''.Se ajunsase aici pentru ca dupa spusele stranepotilor ,Dragomir si fratele sau David,manastirea,,a ajuns aceasta in saracie si pustie de tot''. Ca si alte mici manastiri boieresti si Seaca intampina greutati iar subordonarea lor unora mai mari era singura solutie . V-a fi ,,infrumusetata de un Mitrofan ieromonah si un Constantin polcovnicul din Dragasani,cat si de un Constantin logofatul din Craiova (poate urmasi din acei boieri amintiti) pe la 1807. Dealungul vremii a format preoti si monahi ,tinand aprinsa flacara credintei pana in vremea lui Cuza cand se face inproprietarirea fostilor robi ai schitului pe mosiile sale.Ultimul calugar cunoscut de localnici a fost Pafnutie prin 1877,ramas in jurul manastirii dornic sa o salveze .Se pare ca acesta era apropiat de staretul de la Cotmeana ( acolo unde poate s-a retras) si in timpul slujbelor de la Curtea de Arges ,acestia intervin pe langa Regina Elisabeta pentru salvarea manastirii Seaca. Se pare ca aceasta ar fi venit sa o viziteze intr-o luna de octombrie ,a fost intampinata In dreptul bisericii de lemn din Cornatelu de catre invatator si copii satului desculti .A inaintat pe Valea Gugului dar cand sa treaca garla radvanul cu cei 4 cai albi era sa se rastoarne si sa i-a foc,asa ca s-a intors din drum iar darul pentru manastire l-a lasat copiilor care o asteptasera infrigurati.Cert este insa ca in lunile martie -iunie 1821,este cercetata deTudor Vladimirescu insotit de haiducul Iancu Jianu.Ce s-a intamplat atunci cunoastem din relatarea unui pandur Calugareanu,martor si participant la evenimente .Insemnarile sale ,au fost scrise pe ultima coperta a unei carti intitulata ,,Muzio Clementi Sonatines puor le piano'' tiparita la Lei pzig in 1719 si sunt adresate fiului sau Constantin ca un testament.Aflam ca acest Calugareanu << am jafuit est ceaslov cu slove de alt graiu din lacrele cantalarii manastii Musetesti........Am venit domnul aici ce ne-au facut pandurii si noi l-am ferit in locul coperit din cimitiriu Balanului si mai spuiu sa se stie ca Domnul si-au pierdut braul cu samne si da laoti gasi sa-i faceti ducere la manastire in Musetesti spre pominire la cinstitul igumen ce l-au coperit pa domnul la chilii''

Din intreg ansanblul manastiresc care cu siguranta a fost unul care sa asigure functionalitatea ,a mai ramas doar biserica manastirii,celelalte constructii fiind distruse odata cu plecarea ultimilor monahi pana prin 1940 cand inca mai se vedeau ruinele boltite probabil ale chiliilor precum si ale pivnitei ,pentru ca in final sa se treaca cu buldozerul peste acestea ca sa se faca loc drumului foresiter aflat la 7 m de acest monument ,pe care il afecteaza cu fiecare masina plina de lemne ce il strabate .Biseica cu hramul Adormirea Maicii Domnului,deserveste actualmente ca filie a Parohiei Cornatelu pe urmasii fostilor sai robi.Este in plan triconic,cu absidele naosului semicirculare in interior si poligonale in exterior,avand o turla peste naos si una peste pridvor in care se afla clopotnita.Puternice fundatii din caramida sustin zidurile groase de aproape 1m.Intrarea in altar,se face prin cele doua usi ,usile centrale numite ,,imparatesti'',lipsind datorita lipsei de spatiu.Naosul este format dintr-o turla centrala sprijinita pe doua randuri de arce longitudinale care flancheaza absidele laterale si este despartit de altar prin tampla sau catapeteasma formata din trei randuri de icoane .Pronaosul este boltit cu un semicilindru longitudinal,iar trecerea se face prin deschideri arcuite,dispuse in ax,care strapung grosimea mare a zidurilor.Pridvorul este de plan dreptunghiular,cu o bolta semicilindrica transversala,iar peretii laterali sun prevazuti cu deschideri sub forma de mici arcade .Biserica nu a avut nici soclu nici brau,singurul décor l-a constituit jocul cromatic de alb-galbui al fatadelor si griul invelitorii de sindrila.Dupa prima renovare fatadele au fost tencuite .lasand sa alterneze randurile de caramizi tencuite cu cele aparente ,introducandu-se ca element decorativ rozeta.Mai tarziu se vor aplica picturi in medalioane ale proorocilor ,unele inca vizibile .Ultimele reparatii au loc in 1854 si 1910 cand se schimba acoperisul cu unul din tabla si cand se inalta in chip nefericit cu 1m,ingreunand astfel structura de rezistenta. Nu mai vorbim de interventia ,, criminala'' cu bronz pe aureole si pe contururi prin 1970.

Pisania alcatuita de la 1910 o dateaza gresit la 1427:,,Aceasa sfanta Biserica zidita din temelie din 1427(sic) de Manea Vornicul si vladaia doamna din Dragasani,s-a prenoit radical din initiativa si prin staruinta primului titor Iancu Boncaenu,ajutat de Ilie Rada,Iordache Belita,si intreaga obste a satului Seaca cum si pr. Marin Gorjanu paroh,Ghica Alexandrescu,C-tin turbatu,epitrop si titor..D Oprea,B Pinta,D Belita,St. Dinca,I M. Stanca,M Stanca,I Gasca,,G.D.Preda,I Stoica,T Stancu,I.pinta,F.Parvulet,B. Serban,I.V.Pinta,R.Badea,A.Joita,N. Tordea,M. Stana,N.Tudorache,Lutu,P.Miclu,I.Gancea,I. Kelu,G.Serbana,I.Serbanas,D.Ilie,G.Belita,,D.Boncea,G.D.Boncea,V.Badea,I.Tudorache,D.M.Stanca,V.V. Barbulica,D.D. Preda,R.N. Preda,I.D. Preda,D. Ologu,I.Dinca,S.Tudorache,D.M. Stana,I.M.Stana D.D.Badea,I.M Badea,I.Gugu,D.Necsulescu,I.Ciobanu,M.Turbatu,I.M.Giura,I.Craciun,S.M. Panda,O.Radut,,pr.Albesti-Preot Teodorescu,I.Radulescu,M.Frichinea. Ajutatori.''

Dupa transformarea in bisrica de mir ,Seaca-Musetesti, a devenit filie a Parohiei Cornatelu, avnd aceiasi slujitori:

-Preot. Marin Gorjanu 1886-1921

Nae Aluneanu 1921-1923

Ion Sebescu 1925

Marin Stanescu 1925-1970

Ion Stefanescu 1970-1998

Stochita Marian 1998-

In ultimii ani s- au facut demersuri atat pentru salvarea monumentului ca atare ,cat si de reinfiintare a manastirii, dorinte neimplinite pana acum ,din lipsa ,,relatiilor '' cu noii boieri ai acestor meleaguri. S-a refacut integral acoperisul in anul 2004.In zilele de 12 iulie 2008 si 11 aprilie 2009 a fost cercetata de primul episcop al Oltului P.S. Sebastian al Slatinei si Romanatilor.

La Seaca privind biserica ce se incapatineaza sa supravietuiasca,se deschide o pagina de istorie a neamului si a Bisericii noastre.Sunt 100 de ani de cand nici o mana de mester n-a atins-o.Zidurile s-au crapat ,pictura interioara abia se mai distinge .Totul pare neatins de secole,putini credinciosi isi mai pierd pasii prin iarba la Vecernie ,multi nici mormintele nu le mai ingrijesc.In rest o padure de cruci vechi si mancate de ploi,stau de paza veghind vremurile de alta data , depunand marturie a credintei ortodoxe ce a inflorit acum o jumatate de mileniu, ce a ofilit acum mai bine de un secol,ce se pastreaza inca in amintirile celor ce pretuiesc si a celor ce au cercetat cea mai veche biserica a Oltului. In padurea cu nume parca predestinat SEACA,inca se mai aude glasul tanguit al celor ce au ctitorit,au ajutat, au slujit aici. In plina competitie de construire de noi si noi biserici ,cat mai moderne,cat mai utilate, din strafundurile istoriei acestia striga catre Milostivul Dumnezeu(singurul care nu a uitat-o) ,asteptand un OM care sa stearga praful uitarii de pe acest impunator -cel putin prin vechimea lui- monument al trecutului......

SEACA MUSETESTI.



» Biserica "Adormirea Maicii Domnului" - sat SEACA; comuna POBORU, Olt
clau99 / 28-Dec-2011


  Manastirea ``Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil ``

 

               Cornatelu-Judetul Olt

                         

``Daca poporul meu peste care este chemat Numele Meu se va smeri, se va ruga, si va cauta Fata Mea, si se va abate de la caile lui rele, - il voi asculta din ceruri, ii voi ierta pacatul si-i voi tamadui tara. ``

                                                                                 2Cron 7:14

                      ISTORICUL BISERICII SFINTII ARHANGHELI CORNATELU

 

      Satul Cornatelu face parte din comuna Poboru,judetul Olt,si se gaseste la 35 km de resedinta judetului Slatina,  si se mandreste cu biserica parohiala,,Sfintii Arhangeli Mihail si Gavriil'' monument istoric ,capodopera a arhitecturii taranesti si una dintre putinele biserici din lemn de varsta ei inca functionala ,

Construita din lemn intre anii 1806-1816 de catre mesterul dulgher Balan din contributia credinciosilor de la inceput de secol 19.Biserica este construita in totalitate din barne masive de lemn de stejar fiind alcatuita din altar ,naos si pronaos dispuse in plan de corabie.Acest plan ,des intalnit la casele taranesti,confera bisericii un aspect familiar ,pridvorul deschis apropiind-o foarte mult de casele de locuit. tehnica de constructie, este de asemeni aceiasi.Barnele din stejar au lungimea navei,altarul avand barne mai mici ca lungime si sunt imbinate fara cuie in ,,cheotori' la jumatate de lemn''.Initial a avut temelie din trunchiuri de stejar pana in 1866 cand se pune temelie de caramida ,ca in 1946 sa se aseze pe temelie din beton.

Interiorul prezinta cate o bolta cilindrica longitudinala atat in pronaos cat si in naos sprijinite de arce dublouri la randu-le asezate pe console .Altarul este despartit de un alt rand de barne dispuse transversal pe care sunt asezate icoane mobile (momentan aflate la manastirea Clocociov) asezate deasupra celor trei usi de intrare . Intre aceste usi se gasesc dispuse icoanele imparatesti iar in centru se gasesc usile imparatesti pictate.Acestea si celalalte icoane au fost pictate de Stan zugravul in 1868.

In exterior distingem forme de décor (crestaturi ,funie rasucita ) executate cu uneltele traditionale :dalta si barda.Braul in forma de funie rasucita ,preluat din decoratia ceramicii,simbol al nesfarsitului ,inconjoara biserica,dand simetrie acesteia si este intrerupt din loc in loc prin portiuni plane ,decorate cu cate sase randuri verticale de crestaturi.Acoperisul este din sita ,ultima data refacut in 2001.

     In anul 1998 odata cu inprejmuirea s-au facut portile de intrare ,pictate de Radu Vasile,apoi s-au desfacut de cercuiala stalpii pridvorului , al carui zid s-a pictat de Dumtrel Rada si Liviu Dumitru fii ai satului.

Biserica din lemn ne trimite cu gandul la arborele sacru ale carui radacini marcheaza un loc sacru,ca un tarus divin .Din padurea seculara la acea vreme ,Seaca ,generoasa in esenta de garnita ,cea mai buna pentru constructii,,pe mosia manastirii,nu departe de vatra calugareasca ,pe Valea Gugului,peste ,,garla '' de cimitirul Balanului,unde probabil se afla si o bisericuta ,cei cativa locuitori au ridicat biserica in cinstea Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil .In aceasta padure mare ,s-au stabilit dealungul timpului,un Rotaru,un Paun ,un Visan ,un Nicola -dupa numele poienilor inca existente-,pentru ca in timpul lui Voda Constantin Brancoveanu,sa fie grupati de catre calarasi . Odata cu plecarea acestora ,oamenii se reintorceau in aceste poieni,iar atunci cand calarasii reveneau unul suna din cornaci(corn de bou) revenirea la casele din vatra satului.Se deduce ,astfel ca satul Cornatel se afla in vale,unde exista si sursa de apa si ulterior biserica  cea menita sa astampere setea dupa Dumnezeu.Cu siguranta biserica a fost in centrul satului .Ne amintim de mentalitatea arhaica ,prin care capul unei familii de ,,descalecatori'' pentru prima data facea gestul infigerii tarusului,apoi se construia gospodaria .Cu un capat spre cer si cu altul spre inima pamantului,tarusul devenea o ,,axis mundi''(axa lumii),simbol atat al stabilitatii cat si a dimensiunii divino -umane a existentei noastre pe aceasta lume .Apoi , acest arbore sacru se preface in corabie (forma bisericii) spre eshaton ,adica spre sfarsitul lumii,o nava nu doar sfintita si sfintitoare ci si sfanta in sine ,unitara ,neimpartita ,nedespartita -,avand la carma pe Mantuitorul Hristos.

Mesterul Balan ,a stiut sau a simtit acest adevar mantuitor si l-a exprimat cu ajutorul lemnului.Bolta arcuita din interiorul bisericii ofera protectie (pronia) divina dar si creaza un ,,pod ''catre Dumnezeu.La fel cum femeile astern ,,podurile'' in drumul (trecerea) celui raposat ,pentru a reface legatura primordiala ,mesterul face in biserica legatura prin lemn cu arhetipul -Dumnezeu,Cel care pe lemnul Crucii ne-a trecut de la moarte la viata .Prezenta pridvorului ne trimite la prispa casei taranesti,locul de aszare si de pregatire pentru intrarea in casa,aici pentru intrarea in casa lui Dumnezeu.Este locul in care femeile se pregatesc ,isi aranjeaza ofrandele,,un loc semi sacru,pe jumatate biserica pe jumatate prispa a casei. In fata pridvorului,la coltul navei ,catre nord,este ridicata o cruce care comemoreaza eroii satului cazuti la datorie pentru apararea tarii in primul razboi mondial,cruce ridicata de primarul satului din acea vreme -Stan Balan,tatal preotului Marin Balan  Stanescu.

Ca in jurul oricarei corabii ,sau al oricarei case ,si in jurul bisericii s-au adunat dusmanii sai care sapa la unitatea si taria (vezi garnita) credintei crestine drept slavitoare ,care in aceasta lume involburata cauta sa piarda pe cat mai multii credinciosii aflat deja in corabia mantuirii care este Biserica Ortodoxa ,Biserica luptatoare a celor drepti ca si acelor pacatosi dar mantuibili prin Sfintele Taine ,administrate ,firesc ,in aceasta bisericuta .Chiar daca ,asemeni romanului in general,,locuitorii Cornatelului au stiut si stiu ca ,,nu tot ce zboara se mananca '',adica nu tot cel ce vorbeste despre Dumnezeu este si de la Dumnezeu,totusi au fost si sunt oameni care prefera sa se aseze langa o buruiana (care ca mai toate buruienile sunt otravitoare si ca orice buruiana se arunca in foc)-decat sa se adaposteasca la umbra falnicului stejar care este Biserica Stramoseasca.

 CTITORI: 1806-preotulStancu,Dumitrascu Vladulescu,Ion Vladulescu,Vasile Dragoescu,Mihai Dragoescu,Barbu Olteanu,Din Campeanu,Vasile Calugareanu,

1852-1868-preotulConstantin -duhovnicul,preotul Dumitru Tanasescu,Gheorghe Necsulescu,Dinca Cataonul,Dumitru Gorjanu,Tudor Ciobanu,,Ene Ciobanu,Radoi Popescu,Florea Nitu,Petre Campeanu si Ion Duta

SLUJITORI:-preotii Georghe si Stancu-1830,

-popa Dumitrescu diaconii:-Costin

popa Bratu fiul pr.Gheorghe -Ilie fiul preotului Stancu

preotul Constantin Minculescu-1875-1876

preotul Gheorghe si preotul Ioan

preotul Marin Gorjanu -1886-1921

pretul Nae Aluneanu -1921-1923

preotul Ioan Sebescu 1925

preotul Marin Stanescu 1925-1970

preotul Ion Stefanescu 1970-1998

preotul Marian Stochita 1998-

CANTARETI: Gheorghe Necsulescu -1870-1904

Gheorghe Raduleanu

Ilie Ciobanu

Ioan Rizescu 1904-1926

Nicolae Otesteanu 1926

Nicolae Popescu

Ilie Barbulescu

Biserica nu a detinut pisanie pana in anul 2001 cand s-au facut lucrarile mai sus mentionate,an in care icoanele praznicale din catapeteasma au fost depuse temporar la Manastirea Clocociov.Acestea ca si cele ramase sunt realizate de Stan-zugravul din Mircesti in anul 1868 si au fost evidentiate de specialisti pentru stilul lor popular de mare autenticitate .

Actualmente se fac eforturi pentru o cat mai buna conservare a bisericii si a obiectelor de cult pe care le detine ,precum si pentru promovarea lor prin toate mijloacele in acest sens realizadu-se multe reportaje si emisiuni tv.In 12 iulie 2008 a fost cercetata de Primul Episcop al Oltului P.S. Sebastian.

                   FUGIND DE TRECUT , AJUNGI....NICAIERI

 

                                     SEACA-CORNATELU : CEVA MAI MULT DECAT NIMIC

 

     Intr-o lume in care se arunca zilnic cate o lopata de pamnt peste ramasitele spiritualitatii romanesti,cand ni se stinge neamul si ni se risipeste credinta ,intr-o lume inbesnata care ne supune constant la un proces de uitare ,dorim sa scoatem la lumina si sa stergem ,,praful''uitarii de pe ce ne-au lasat inaintasii in aceasta zona ,a padurii Seaca ,deveniata interesanta doar din perspectiva economica ,a faunei si a resurselor din ,si de sub ea ,de care se folosesc o mana de suspusi ,si care trec cu nesatulul lor peste si pe langa ,urmele unei istorii marcate invariabil de cele doua monumente istorice : biserica fostului schit Seaca -Musetesti si biserica de lemn Cornatelu.

Drama cea mai mare este ca sunt oameni care ,,au ochi dar nu vad ,si urechi dar nu aud''si ca prin nepasarea si indiferenta autoritatilor aceasta uitare se adanceste ,iar de aici pana a trece cu buldozerul peste ruinele chiliilor distanta e foarte scurta si se numeste ,,crima culturala ''

Neamul sunt toti cei din prezent,sufletele si mormintele celor plecati dintre noi,si cei ce se vor naste pe aceste locuri pana la sfarsitul lumii.Tuturor acestora le suntem datori.Chiar daca suntem in atipire ,caldicei si cu creerele spalate ,telurizati si paralizati in biologie ,va chem sa renuntam la vesnica ridicare din umeri si asa cum suntem,cati mai suntem sa strigam intr-un glas:

     ,,Doamne,Doamne si iar Doamne ...

       Dumnezeu pare ca doarme

Cu capul pe-o manastire .....

 Si de noi nu are stire ......''

    Nu toti putem face fapte mari,nu toti putem zidi orase,sate,spitale, sau biserici,e usor sa le faci cu bani murdari,cu bani furati.Asta este o ispita .Dumnezeu nu cere sa facem ce este peste puterile noastre ,nu ne cere sa ne stricam sufletele ca sa ne facem relatii murdare ,sa dobandim bani pe orice cale , dar asteapta de la noi sa ne recunoastem neputintele si sa strigam. El doar ,,pare ca doarme '',dar poarta grija de toate .Omul ingroapa,Dumnezeu dezgroapa.Asa este in cazul sfintilor si a celor sfintite .E mare mila lui Dumnezeu.

Apoi exista o agoniseala materiala si una spirituala ,care sa nu se anuleaze una pe cealalta .Din pacate bisericile se inmultesc si se infrumuseteaza,iar credinciosii se imputineaza si se uratesc,fugind cat pot de trecut .Oamenii moderni vor o credinta cu fermoar prin care sa sa se vada tatele si portofelul burdusit ,o credinta doar pentru nunti si botezuri si pentru sfintiri de case si de masini de lux,o credinta spusa printre dinti,accesorizata cu cruci facute in graba intre doua apeluri de pe mobil,o credinta fara biserica ,in care televizorul este reperul moral si instanta de judecata .Aceasta lume a ocupat trecutul ,promitandu-ne un Turn Babel,generos si ,,multicultural'',in care sa slugarim ocupantilor .La pamant am renuntat pe nimic spre folosul ,,noilor boieri'',am uitat ce putere iti da pamantul si ce sens da vietii,cat au muncit sa-l cumpere si ca sacrificii au facut inaintasii.

Lumea fara Dumnezeu ,fara valori,fara rost,in plina furtuna ne descurajeaza .Ca sa rezisti sunt necesare radacini puternice ,iar radacinile pornesc din Seaca ,cuprind Cornatelul si dau forta .Decat sa traiesti intr-un prezent urat mai bine te refugiezi intr-un trecut mai glorios.

,,Bucura-te turma mica '' ne indeamna Mantiuuitorul Hristos-nu conteaza cati ,ci cum luptam !

Avem exemplu de lupta pe Tudor Vladomirescu cel care a pecetluit prin prezenta sa unitatea Seaca -Cornatelu.Tudor cunostea in detaliu aceste locuri,unde existau doua manastiri Seaca si Flamanda si multe biserici fortificate,cunostea ca locuitorii si preotii erau de partea sa .Insotit de catre haiducul Iancu Jianu si de catre un grup de panduri a trecut in stanga Oltului,pe la Poganu,indreptandu-se spre Slatina ,pentru a organiza rezistenta sub steagul ,,Adunarii oranduite pentru binele si folosul a toata tara ''. Cunoastem aceasta vizita din relatarea unui pandur Calugareanu ,martor si participant la aceste evenimente .Acest ,,testament'' a lui Calugareanu ,a fost scris pe ultima coperta a cartii,,Muzio Clementi Sonatines puor le piano'',tiparita la 1719 la Leipzig si a fost ,,jafuit'' dupa marturia lui din ,,lacrale cantalarii manastirii Musetesti''.Aici Tudor era asteptat de mare potera ,,ce saluiasluieste aiceea in padurea mare''din Seaca ,,,noi l-am ferit in locul coperit din cimetiriu Balanului si mai spuiu sa se stie ca Domnul si-au pierdut braul cu samne si da laoti gasi sa-i faceti ducere la manastire in Musetesti spre pomenire la cinstitul igumen ce l-au coperit pa domnul la chilii''Tot aici Calugareanu pomeneste si stema satului Cornatel si de biserica de lemn ,,Si au prapadit pecetea dan Stei ce pominea discalicatul astui sat cu privighetoarea ce avea in gura cornul ce au vestit adunarea oamenilor din ce vreju ne tragem cu totii,iar in (g)heana coprindea o lamurea din padurea mare ,iara pasarea avea vedere in dos si cu tot inconjuratul cuvintele acestea au desplecatu satul Cornatelul odorul ce noi pastram da la Voda Cantacuzin si vel Voda Brancoveanu,ce au pus pa Pirvu marile jugravul dan Campulung de au facut lucru de pominire ,iara noi o am luat dan biserica cea veche si o am pus in ceastalalta noaoa a Balanului,iar paganul o a faramat, ce au spus ca vlacu este barbat prost si nu trebuoeste satului pecete da pomina''.Cutremuratoare si parca mai actuale sunt aceste cuvinte ,,si voi spune urmasilor miei ca noi om pieri cu multu ,sa nu tindeti sufletele voastre pre pagani nici acum nici in veci''.

Pentru cei ce au ctitorit aceste monumente ,pentru ce le-au slujit, cunoscuti sau nu ,pentru cei ce le-au cercetat si ajutat de-a lungul timpului ,pentru cei ce nu si-au tins mainile spre pagani din trecut si din viitor, aceste comori de spiritualitate vor fi pecetea acestor locuri si ,,mult mai mult decat nimic``.

                                        O PICATURA DE INTELEPCIUNE

 Omul a primit din partea lui Dumnezeu porunca sa stapâneasca pamântul, dar cu doua conditii. Sa nu uite niciodata ca lumea peste care a fost pus stapân vine de la Dumnezeu si nu poate exista fara Dumnezeu.  ( pr. Dumitru Popescu) 

„Mântuitorul a ales crucea, fiindcă astfel se moare cu mâinile întinse. El S-a sfârşit îmbrăţişându-ne.”(Sfântul Atanasie cel Mare)

  „Cu nimic nu Îl mânii atât de mult pe Dumnezeu, ca atunci când nedreptăţeşti pe cineva.”(Sfântul Ioan Gură de Aur)

„Iertând altora, vouă înşivă vă iertaţi.”(Sfântul Ioan Gură de Aur)

„Ceea ce vrei să-ţi facă ţie Dumnezeu fă şi tu oamenilor.”

„A avea credinţă înseamnă să crezi în ceea ce nu vezi, iar răsplata pentru această credinţă va fi să vezi ceea ce crezi.”(Fericitul Augustin)

„Cine nu are ca mamă Biserica nu Îl poate avea pe Dumnezeu ca Tată.”(Sfântul Ciprian)

„Calea lui Hristos este crucea de fiecare zi. Nimeni nu s-a suit vreodată la cer prin comoditate.”(Sfântul Isaac Sirul)

Voi ati fost rascumparati cu un pret. Nu va faceti dar robi oamenilor. ( Sfânta Scriptura) 

Sufletul traieste vesnic si nu poate muri, caci este suflare din suflarea lui Dumnezeu, (...) iar la Judecata de Apoi, sufletul iarasi se va uni cu trupul. ( Sfântul Ioan Gura de Aur) 


Când veti curata sufletele voastre, atunci vor straluci si se vor împartasi de prezenta lui Dumnezeu si de dumnezeiasca si cereasca Sa stralucire. Atunci, sufletele vor fi ca niste oglinzi curate, receptive la lumina dumnezeiasca si vor putea primi si ele stralucire. ( Sfântul Dionisie Areopagitul) 


Lumea toata este de mai putin pret decât un suflet . Ce nesfârsita valoare are sufletul omenesc ! (Nicodim Patriarhul României) 

Înteleptul îsi conduce steaua, ignorantul este condus de ea. ( Sf. Toma d'Aquino) 


Nelinistile si tulburarile vietii nu vin din schimbarea norocului, ci cauzele acestora sunt în noi însine si în puterea sufletului nostru. ( Sfântul Ioan Gura de Aur) 

Ce sunt toate lucrurile vietii în comparatie cu linistea inimii ? (Francisc de Sales)

 
Acolo unde este liniste, este si slava; iar, acolo unde este slava, este si liniste. ( Sfântul Ioan Gura de Aur) 


Facând cele placute lui Dumnezeu, mai întâi ne vor folosi noua, caci asa vrea Dumnezeu, sa dorim binele fratilor nostri si mântuirea tuturor oamenilor mai mult decât pe a noastra. ( Sfântul Teodor Studitul) 

Dumnezeu este ascuns în poruncile Sale, iar cei ce-L cauta, Îl gasesc doar în masura împlinirii lor. ( Fericitul Augustin) 

Începutul si sfârsitul mântuirii este dragostea. ( Sfântul Antonie cel Mare) 

Dragostea este bucuria de a face altora bucurie. ( Sfântul Ioan Gura de Aur) 

Unde este iubire, acolo este Dumnezeu. ( Fericitul Augustin) 

Femeia credincioasa mântuieste pe barbatul necredincios. ( Sfânta Scriptura) 

Asa, cu ajutorul lui Dumnezeu, duceti pâna la capat crucea casatoriei. ( pr. Paisie Olaru) 

Caminul este o mica Biserica. ( Sfântul Ioan Gura de Aur) 

         

                                                         O , CE VESTE MINUNATA !

                                                           

                                                             O, ce veste minunata, 
                                                             In Viflaim ni se-arata, 
                                                             Cerul stralucea, 
                                                             Ingerul venea, 
                                                             Pe-o raza curata. 

                                                             Ca, la Viflaim, Maria, 
                                                             Savarsind calatoria, 
                                                             Intr-un mic salas, 
                                                             Langa-acel oras, 
                                                             S-a nascut Mesia. 

                                                             Pastorilor din campie 
                                                             Le vesteste-o bucurie: 
                                                             Astazi S-a nascut 
                                                             Cel far-de-nceput, 
                                                            Cum au zis proorocii. 


                                                            In coliba pastoreasca, 
                                                            Vrut-a Domnul sa se nasca 
                                                            Fiul Sau cel Sfant, 
                                                            Noua pe pamant 
                                                            Sa ne mantuiasca. 

                                                            Pastorii cum auzira 
                                                            Spre lacasul sfant pornira, 
                                                            Unde au aflat 
                                                            Prunc prealuminat 
                                                            Si il preamarira. 

                                                            Pe Fiul in al Sau nume 

                                                            Tatăl L-a trimis în lume,

                                                            Sa se nasca 
                                                            Si sa creasca, 
                                                            Sa ne mantuiasca !

                   

 

                E timpul sa inchizi ochii si sa-ti amintesti de Craciunul copilariei tale.

               E timpul sa-ti amintesti cum stateai cu nasul lipit de geam incercind sa-l vezi pe Mos Craciun.

 

                                                            CRACIUN FERICIT !

 

                                                   Marian Stochita     -   preot Cornatel –Seaca

                                                   Claudiu Stanescu  -   inginer, originar Albesti

                                                   Silviu Stancu         -  economist, originar Albesti



» Biserica de lemn "Sf. Arhangheli" - sat CORNĂŢELU; comuna POBORU, Olt
clau99 / 28-Dec-2011

 CEL MAI VECHI LOCAS DE INCHINARE DIN OLT

SEACA-MUSETESTI

 In mijlocul codrului Seaca ,intr-o frumoasa poiana a vaii cu numele codrului pe care il strabate la marginea nordica a comunei Poboru,se gaseste biserica fostului schit Seaca -Musetesti.Valea o ascunde atat de bine incat nu se vede de cat cand se ajunge destul de aproape,venind pe matca vaii dinspre Albesti,s-au urcand drumul forestier ce strabate jumatate din satul format in jurul manastirii de robii si actualmente urmasii fostilor robi ai acestea.Se afla intr-o zona pitoreasca data de padurea seculara cu acelasi nume declarata arie protejata(2145 ha) si a fost candva egala si rivala manastirilor Cozia,Cotmeana,Govora,Glavacioc.

Biserica ce poarta hramul Adormirea Maicii Domnului,face parte din categoria ctitoriilor boieresti de dimensiuni reduse,dupa puterea economica a ctitorului,anume 14,30/4,50,avnd o dubla functie: de cult si funerara.Tracand peste elementele de arhitectura mai mult sau mai putin spectaculoase ,biserica se remarca prin lipsa usilor imparatesti care o face aproape unicat dar si prin zidurile de aproape 1m grosime.Istoria ei pe cat de zbuciumata pe atat de nedreapta ,incepe la inceputul sec 16 ,pe vremea cand romanii isi gaseau scapare in desimea codrilor,cand un boier Manea venit din Dragasani pentru a se adapostii de dusmani ,se aseaza in valea Secii,dus acolo de un porcar .De teama sa sa nu i se destainuie ascunzatoarea,l-a ucis apoi spre pocainta a zidit aceasta manastire iar legenda spune ca nu afost de ajuns caci Dumnezeu a randuit sa se darame la o zi mare omorand multi crestini.La Arhivele Statului se afla Condica Schitului Seaca,in care printre altele se gasesc si doua hrisoave ce o dateaza .Astfel ,primul act din 19 iulie 1509,de la domnitorul Mihnea 1 cel Rau(aprilie 1508-oct 1509) fiul luiVlad al 3 Tepes,( ucis pe scarile bisericii din Sibiu).Acesta intareste lui Grozea stapanirea peste partea de mosie cumparata in Seaca ,din gura Seacai(Seacovei)-se enumera apoi toate celelalte parti ale mosiei Seaca ­Musetesti,dar nu se pomeneste nimic de manastire.Al doillea act ,un hrisov de la Neagoe Basarab(1512_1521 marele voievod si sfant al Bisericii),prin care se intareste stapanirea peste partea de mosie si sat ,cumparate de Manea ,fost clucer si confirma donatia.Printre altele , in acest hrisov din 16 septembrie 1519 , se face referire la manastire ,,Seaca ...la satul Musetesti,unde este hramul atotcinstitei si preacuratei stapanei noastre de Dumnezeu si pururea fecioara Maria,cinstitei si slavitei ei Adormiri si cinstitului parinte egumen si tuturor fratilor ce vietuiesc in acest loc ,ca sa le fie in stapanire satul cu numele Musetesti toti si cu tot hotarul''......Reiese ca manastirea era organizata si ca exista inca mai dinainte Se prezuma anul ridicarii bisericii intre 1510 -512,in vremurile tulburi dintre moartea lui Mihnea cel Rau si urcarea pe tron a binecredinciosului domnitor Neagoe Basarab,iar intregul complex monahal s-a ridicat intre 1512-1519,fara a se putea preciza anul cu exactitate.

Se cuvine sa ne aplecam asupra ctitorului acestui sfant locas ale caror destine s-au despartit avand in vedere dorinta acestuia de a se inmormanta in biserica manastirii acolo unde odihneste sotia sa Vladaia ,sfarsitul sau fiind neelucidat, probabil in luptele pentru putere politica din acea perioada .Manea Persanu ,este unul din marii boieri ai timpului,fiul lui Manea Negrul,mare vistier.S-a casatorit cu Vladaia ,fiica lui Dimitrie Ghizdavat,banul care era casatorit cu fata vornicului Dan Durduca,stramosul familiilor Buzestilor si Dragoestilor.Era cumnat cu Tudor din Dragoesti (ctitorul Manastirii Surpatele) , langa care apare in pomelnicul Manastirii Arges intre boierii mari ai tarii .Manea,ajunge in mai multe functii : astfel este vornicul lui Radu de la Afumati cea mai inalta dregatorie dupa ce fusese pe rand :sluga domneasca(1498),clucer(1512,1519,1520),vlastelin al lui Neagoe Basarab,mare stolnic al luiVladislav al treilea, ca in cele din urma sa devina vlastelin si mare vornic al lui Radu de la Afumati intre 1525 septembrie-1527 19 iulie,care il considera ,,din casa'',apoi fost mare vornic in sfat 1528 5mai, vornic 3 iulie 1537.

Neamul sau a fost unul de vaza si de rudele sale se leaga existenta multor manastiri si biserici din zona:Dragoesti,Stanesti,Calui,Seaca si altele,dar si anumite episoade din istoria noastra . Vladaia sotia lui Manea ,a fost sora cu Dumitra sotia lui Tudor din Dragoesti si cu Manea Ghizdavat care impreuna cu Vilaia fica lui Mogos spatarul si nepoata a lui Mogos banul(ctitorii manastiriiStanesti) au avut pe Maria sotia lui Radu Buzea ,mama fratilor Buzesti:Radu,Preda,Stroe cei care il vor salva pe Mihai Viteazul la Vidin si care vor termina manastirea Calui inceputa de bunicul lorVlad banul.

Manea Persanu inpreuna cu Vladaia au costruit si biserica Sfantul Nicolae Andronesti din Targoviste in 1527,distrusa de turci si refacuta de Elena sotia lui Matei Basarab ,dar au dorit ca necropola sa le fie la Seaca -Musetesti.In pronaosul bisericii in partea de miazanoapte se gaseste mormantul Vladaei cu urmatoarea inscriptie in limba slavona :,,a zraposat roaba lui dumnezeu Vladaia,jupanita marelui vornic(ului)manea,lunaGhenai(gherar),2 zile valeatul 7037(1528)''.Inscriptia roasa de vreme,dar descifrabila ,este citata de Virgil Draghiceanu in Buletinul Comisiunii monumentelor istorice,facand corecturile dupa regulile gramaticii slave. Dupa moartea sotiei, Manea daruieste manastirii in 1528 un epitrahir cu inscriptia daniei descoperit de Alexandru Odobescu,obiect de cult care actualmente se afla la muzeul din Belgrad asta dupa ce in 17 aprilie 1527 impreuna cu Vladaia i-au daruit un Tetraevangheliar al lui Macarie.Cu siguranta ca au fost daruite si alte obiecte de cult necesare vietii liturgice ,dar acestea nu s-au pastrat dar se remarca interesul aparte a lui fata de credinta crestina prin faptul ca a ridicat cele doua ctitorii ,a ajutat Manastirea Arges care il pomeneste si a initiat lucrari de reparatii la biserica Sfanta Vineri din Targoviste .Manea Persanu ,trebuie sa se inscrie in tipologia boierilor din acea vreme ,destul de complicata .Faptul ca este ctitor a la Targoviste si mai ales la Seaca(unde a dorit sa se inmormanteze) ,si pomenit la Curtea de Arges ,ca daruieste multe odoare ne prezinta un boier credincios .Credinta era esentiala ,caci pentru a ridica biserici si mai cu seama manastiri ,trebuia sa aiba :credinta ,bunuri materiale,si incuvintarea autoritatii bisericesti.Cu siguranta a avut si o cultura religioasa ,data de participarea la slujbe si la practicarea postului,spovedaniei si a rugaciunii.Tot odata tinand seama de legenda ca a construit biserica manastirii pe locul unde a ucis pe porcarul ce l-a ascuns in desimea codrului ,de pericolul dusmanilor ,iar spre pocainta a ridicat biserica , ni-l prezinta ca pe un crestin dispus la pocainta ,ca stare de indreptare . Pe langa aceste lucrari s-a ingrijit de intretinerea manastirii inzestrand-o cu terenuri,mori, livezi,lacuri,,sate de tigani asa cum reiese din documentele de donatie atat ale lui cat si ale urmasilor cum sunt cele din :16 sept. 1519., aprilie 1526 (Radu voevod),2 sept.1528(Pitesti-Radu voevod),7 sept. 1528 (Targoviste Radu voevod),13 mai 1529(Targoviste – Moisi voevod),16 ian.1533( Targoviste -Vlad voevod), 15 iunie 1530 (Vlad voevod),21 iulie 1532( Pitesti _Radu voevod),23 aprilie 1538(Radu voevod),1 iulie 1543(Radu voevod),26 august 1555(Patrascu voevod),29 august 1566(Bucuresti-Petru voevod),22 ianuarie si 23 mai 1570 (Alexandru voevod).Toate aceste documente se gasesc la Arhivele Statului.

Manastirea Seaca -Musetesti a avut o perioada infloritoare destul de scurta pe care am putea-o lega de ctitorii sai .Incepand cu a doua jumatate a sec. 17 -lea,manastirea a cunoscut o perioada de declin,urmasii ctitorilor nu au reusit sa o mentina de sine statatoare si au inchinat-o ca metoh manastirii Cozia,la 1664,,impreuna cu toate satele si morile si rumanii si tiganii oricati se vor afla sa poarte grija de ea''.Se ajunsase aici pentru ca dupa spusele stranepotilor ,Dragomir si fratele sau David,manastirea,,a ajuns aceasta in saracie si pustie de tot''. Ca si alte mici manastiri boieresti si Seaca intampina greutati iar subordonarea lor unora mai mari era singura solutie . V-a fi ,,infrumusetata de un Mitrofan ieromonah si un Constantin polcovnicul din Dragasani,cat si de un Constantin logofatul din Craiova (poate urmasi din acei boieri amintiti) pe la 1807. Dealungul vremii a format preoti si monahi ,tinand aprinsa flacara credintei pana in vremea lui Cuza cand se face inproprietarirea fostilor robi ai schitului pe mosiile sale.Ultimul calugar cunoscut de localnici a fost Pafnutie prin 1877,ramas in jurul manastirii dornic sa o salveze .Se pare ca acesta era apropiat de staretul de la Cotmeana ( acolo unde poate s-a retras) si in timpul slujbelor de la Curtea de Arges ,acestia intervin pe langa Regina Elisabeta pentru salvarea manastirii Seaca. Se pare ca aceasta ar fi venit sa o viziteze intr-o luna de octombrie ,a fost intampinata In dreptul bisericii de lemn din Cornatelu de catre invatator si copii satului desculti .A inaintat pe Valea Gugului dar cand sa treaca garla radvanul cu cei 4 cai albi era sa se rastoarne si sa i-a foc,asa ca s-a intors din drum iar darul pentru manastire l-a lasat copiilor care o asteptasera infrigurati.Cert este insa ca in lunile martie -iunie 1821,este cercetata deTudor Vladimirescu insotit de haiducul Iancu Jianu.Ce s-a intamplat atunci cunoastem din relatarea unui pandur Calugareanu,martor si participant la evenimente .Insemnarile sale ,au fost scrise pe ultima coperta a unei carti intitulata ,,Muzio Clementi Sonatines puor le piano'' tiparita la Lei pzig in 1719 si sunt adresate fiului sau Constantin ca un testament.Aflam ca acest Calugareanu << am jafuit est ceaslov cu slove de alt graiu din lacrele cantalarii manastii Musetesti........Am venit domnul aici ce ne-au facut pandurii si noi l-am ferit in locul coperit din cimitiriu Balanului si mai spuiu sa se stie ca Domnul si-au pierdut braul cu samne si da laoti gasi sa-i faceti ducere la manastire in Musetesti spre pominire la cinstitul igumen ce l-au coperit pa domnul la chilii''

Din intreg ansanblul manastiresc care cu siguranta a fost unul care sa asigure functionalitatea ,a mai ramas doar biserica manastirii,celelalte constructii fiind distruse odata cu plecarea ultimilor monahi pana prin 1940 cand inca mai se vedeau ruinele boltite probabil ale chiliilor precum si ale pivnitei ,pentru ca in final sa se treaca cu buldozerul peste acestea ca sa se faca loc drumului foresiter aflat la 7 m de acest monument ,pe care il afecteaza cu fiecare masina plina de lemne ce il strabate .Biseica cu hramul Adormirea Maicii Domnului,deserveste actualmente ca filie a Parohiei Cornatelu pe urmasii fostilor sai robi.Este in plan triconic,cu absidele naosului semicirculare in interior si poligonale in exterior,avand o turla peste naos si una peste pridvor in care se afla clopotnita.Puternice fundatii din caramida sustin zidurile groase de aproape 1m.Intrarea in altar,se face prin cele doua usi ,usile centrale numite ,,imparatesti'',lipsind datorita lipsei de spatiu.Naosul este format dintr-o turla centrala sprijinita pe doua randuri de arce longitudinale care flancheaza absidele laterale si este despartit de altar prin tampla sau catapeteasma formata din trei randuri de icoane .Pronaosul este boltit cu un semicilindru longitudinal,iar trecerea se face prin deschideri arcuite,dispuse in ax,care strapung grosimea mare a zidurilor.Pridvorul este de plan dreptunghiular,cu o bolta semicilindrica transversala,iar peretii laterali sun prevazuti cu deschideri sub forma de mici arcade .Biserica nu a avut nici soclu nici brau,singurul décor l-a constituit jocul cromatic de alb-galbui al fatadelor si griul invelitorii de sindrila.Dupa prima renovare fatadele au fost tencuite .lasand sa alterneze randurile de caramizi tencuite cu cele aparente ,introducandu-se ca element decorativ rozeta.Mai tarziu se vor aplica picturi in medalioane ale proorocilor ,unele inca vizibile .Ultimele reparatii au loc in 1854 si 1910 cand se schimba acoperisul cu unul din tabla si cand se inalta in chip nefericit cu 1m,ingreunand astfel structura de rezistenta. Nu mai vorbim de interventia ,, criminala'' cu bronz pe aureole si pe contururi prin 1970.

Pisania alcatuita de la 1910 o dateaza gresit la 1427:,,Aceasa sfanta Biserica zidita din temelie din 1427(sic) de Manea Vornicul si vladaia doamna din Dragasani,s-a prenoit radical din initiativa si prin staruinta primului titor Iancu Boncaenu,ajutat de Ilie Rada,Iordache Belita,si intreaga obste a satului Seaca cum si pr. Marin Gorjanu paroh,Ghica Alexandrescu,C-tin turbatu,epitrop si titor..D Oprea,B Pinta,D Belita,St. Dinca,I M. Stanca,M Stanca,I Gasca,,G.D.Preda,I Stoica,T Stancu,I.pinta,F.Parvulet,B. Serban,I.V.Pinta,R.Badea,A.Joita,N. Tordea,M. Stana,N.Tudorache,Lutu,P.Miclu,I.Gancea,I. Kelu,G.Serbana,I.Serbanas,D.Ilie,G.Belita,,D.Boncea,G.D.Boncea,V.Badea,I.Tudorache,D.M.Stanca,V.V. Barbulica,D.D. Preda,R.N. Preda,I.D. Preda,D. Ologu,I.Dinca,S.Tudorache,D.M. Stana,I.M.Stana D.D.Badea,I.M Badea,I.Gugu,D.Necsulescu,I.Ciobanu,M.Turbatu,I.M.Giura,I.Craciun,S.M. Panda,O.Radut,,pr.Albesti-Preot Teodorescu,I.Radulescu,M.Frichinea. Ajutatori.''

Dupa transformarea in bisrica de mir ,Seaca-Musetesti, a devenit filie a Parohiei Cornatelu, avnd aceiasi slujitori:

-Preot. Marin Gorjanu 1886-1921

Nae Aluneanu 1921-1923

Ion Sebescu 1925

Marin Stanescu 1925-1970

Ion Stefanescu 1970-1998

Stochita Marian 1998-

In ultimii ani s- au facut demersuri atat pentru salvarea monumentului ca atare ,cat si de reinfiintare a manastirii, dorinte neimplinite pana acum ,din lipsa ,,relatiilor '' cu noii boieri ai acestor meleaguri. S-a refacut integral acoperisul in anul 2004.In zilele de 12 iulie 2008 si 11 aprilie 2009 a fost cercetata de primul episcop al Oltului P.S. Sebastian al Slatinei si Romanatilor.

La Seaca privind biserica ce se incapatineaza sa supravietuiasca,se deschide o pagina de istorie a neamului si a Bisericii noastre.Sunt 100 de ani de cand nici o mana de mester n-a atins-o.Zidurile s-au crapat ,pictura interioara abia se mai distinge .Totul pare neatins de secole,putini credinciosi isi mai pierd pasii prin iarba la Vecernie ,multi nici mormintele nu le mai ingrijesc.In rest o padure de cruci vechi si mancate de ploi,stau de paza veghind vremurile de alta data , depunand marturie a credintei ortodoxe ce a inflorit acum o jumatate de mileniu, ce a ofilit acum mai bine de un secol,ce se pastreaza inca in amintirile celor ce pretuiesc si a celor ce au cercetat cea mai veche biserica a Oltului. In padurea cu nume parca predestinat SEACA,inca se mai aude glasul tanguit al celor ce au ctitorit,au ajutat, au slujit aici. In plina competitie de construire de noi si noi biserici ,cat mai moderne,cat mai utilate, din strafundurile istoriei acestia striga catre Milostivul Dumnezeu(singurul care nu a uitat-o) ,asteptand un OM care sa stearga praful uitarii de pe acest impunator -cel putin prin vechimea lui- monument al trecutului......

SEACA MUSETESTI.



» Mănăstirea Seaca Muşeteşti - sat SEACA; comuna POBORU, Olt
madalinfocsa / 07-Dec-2011

Din istoricul de mai sus, bayat pe cercetari stiintifice, se vede ca datarea trecuta in LMI "Perioada: 1714, ref. 1858" este eronata. Lacasul dateaza din 1858 si punct. Cel dinaintea lui, din care se pastreaza numai fundatiile si mormantul ctitorului, data din 1786, cu aproximatie. La 1714 - contrar celor scrise in istoricul de mai sus, care nu a mai fost actualizat din 2009 - nu e mentionata nicio biserica, ci doar o danie de mosie si cativa colonisti recent asezati (10 familii). Nu cred ca cele 10 familii aveau deja biserica de lemn. Daca a existat o biserica de lemn, ea a aparut probabil ulterior, odata cu inmultirea locuitorilor - deci undeva catre mijlocul veacului al XVIII-lea.



» Biserica "Sf. Nicolae" a fostului schit Slobozia - Aleea Nucilor 9, municipiul CÂMPINA, Prahova
DavidC / 07-Dec-2011

Stimate domnule Nanu,

Va multumim pentru mesaj. Diferenta a fost corectata prin actualizarea bazei de date, conform listei oficiale a monumentelor istorice din 2010. Pana acum era utilizata cea din 2004.

Toate cele bune,

David Chifiriuc



» Casa prof. Al. Nanu - Str. Victoriei 25, municipiul PITEŞTI, Arges
dani / 01-Dec-2011
Mihai vitazu a fost omorat in ziua de Craciun in mijlocul armatei sale . rusine !

» Statuia lui Mihai Viteazul - Piaţa Universităţii f.n. sector 3, municipiul BUCUREŞTI, Bucuresti
   4 5 6 7 89 10 11 12 13 14